Výběr kolejiva

Po prohlídce katalogů současných předních výrobců bylo pro nemodelovost zavrženo kolejivo Fleischmann a TRIX.

  • Pro viditelné úseky a nádraží bylo tedy zvoleno kolejivo PECO CODE 55 Streamline.
  • Pro skryté tratě z důvodu spolehlivosti kolejivo ROCO.

Napojení by nemělo činit potíže, obě značky mají stejnou výšku kolejnice. U PECO je modelovost zajištěna dvojitou patou, která je zapuštěnna do pražců.

Geometrie kolejiva

Vzdálenost kolejí

NEM 112

Dle normy musí být splněny následující vzdálenosti:
Volná trať: 25mm
Stanice: 28mm
Oblouk: pro vozovou skupinu B (změřeno, že vyhovuje rychlíkovým vozům A,B PIKO) a poloměr 275mm (R3=261,8) je osová vzdálenost 30mm.

ROCO

Kolejivo ROCO udržuje ve všech případech rozestup kolejí na 33,6 mm.

PECO

U dvojitého kolejového spojení a výhybkových spojení vychází rozestup kolejí na 26 mm, pevný poloměr oblouků PECO řeší, nabízí flexi koleje.

Měření z fotografií:

MístoKolejeSkutečná vzdálenostVzdálenost 1:160Poznámka
Tatenický tunel - portál1,2334821
Tatenický tunel - portál 1,2367723
Tatenický tunel - portál 1,2353222 Nejpřesnější měření
Tatenický tunel - za mostem1,2408925
Tatenice most1,2
Tatenice zastávka1,2459228,7
trať u zářezu1,2438427,5
Zábřeh - předvěst v km 39,6501,2395025
Zábřeh - vyhýbka 441,2430527
Zábřeh - vyhýbka 442,4430527
Zábřeh - křižovatka 421,2 4592 28,7
Zábřeh - křižovatka 421,3 5453 34
Zábřeh- vyhýbka 361,2 475029,6
Zábřeh- vyhýbka 362,4 585036,6
Bludov1,3478030
Bludov3,5478030

Praktická zkouška

Z plánku vyplývá, že nejmenší poloměr u dvojkolejné tratě je R3 (261,8). Postavil jsem půloblouk R3, R3a a zkoušel průjezd rychlíkových vozů PIKO. Minimální vzdálenost, kdy ještě nedošlo k dotyku je 26 mm. Postupným oddalováním jsem došel k optimální rozteči 30 mm.