Plán Railrámy

Plán 1:1

Po vytvoření "finální" verze plánku kolejiště (V29) se pokračovalo projektování v měřítku 1:1.

Členění kolejiště

Plán V29 Plán V29

Od verze 7. se postupně rozvíjí téma hoštejnského zhlaví Zábřeha postupně doplňované o další motivy krasíkovského tunelu, zastávky Tatenice až po bludovský triangl. Ve skutečnosti i když jsou tyto lokality spojeny tratí, jsou od sebe značně vzdáleny.
Na budované kolejiště tedy není možno pohlížet jako na ucelený útvar a proto jsou jednotlivé tématické celky od sebe odděleny kulisou s pozadím. Na obrázku je toto pozadí vyznačeno červeně.

Vytvoření plánu

Plán z A4 Plán z A4

Byl vytištěn plán z WinRailu v měřítku 1:1 na běžné tiskárně na papíry formátu A4. Ty byly postupně slepeny a celý plán byl zavěšen na zeď. Cíleně na místo, kam by se kolejiště mělo sklápět.
Připevnění plánu na zeď bylo provedeno nástěnkovými špendlíky s průhlednou plastovou hlavou a to jemným natlučením kladívkem přímo do omítky.

Další projektové úpravy

Plán z A4 Plán z A4

Na plánu je možno dále komfortně pracovat.
V první řadě bylo vyměněno papírové kolejivo ROCO za PECO. Firma PECO totiž dodává v katalogu kopie svého sortimentu v M1:1. Stačilo udělat dostatečný počet kopií vyhýbek, vystříhnout a nalepit. Pro zachování geometrie byly zakresleny osy kolejí na plán a s pomocí úhloměru zakreslena výhybková spojení. Teprve na to byly nalepeny kopie vyhýbek a kolejiva.
Protože zhlaví Zábřeha pokračuje obloukem do podzemí a to na jednom modulu, bylo potřeba ověřit napojení zhlaví na oblouk. K tomu posloužily obloukové koleje ROCO R1-R5. Z každého poloměru se sestavil půlkruh. Přiložením na plán a posunutím do požadovaného místa byl oblouk tužkou obkreslen na plán.
Podobným způsobem bylo vytvořeno zhlaví Bludova a odbočky trianglu.

Verze 32

Plán V32 Plán V32

Zásadní změnou je úprava skrytých částí. Smyčka Olomouc se přesunula z modulu III. do modulu I. Tím se vytvořilo místo pro skrytou Hanušovice, které nevycházely prostorově a výškově.

Úpravy během stavby

Plán je jenom plán a realita bývá mnohdy jiná. V mém případě se ukázalo, že spousta let plánování nebyla marná, těch úprav při stavbě nebylo zas až tolik. Důležité je, že geometricky vše vyšlo a výškové vedení tratí, které vůbec není předimenzované také sedí.

Verze 34

Plán V34 Plán V34

Tato verze nemá již svůj obraz v grafickém návrhu. Program WinTrack nám zestárl a nejde již spustit pod Wine jako dříve. Pro projektování kolejišť používám nyní open source XTrackCAD, kterému je věnována samostatná stránka. Změny jsou zaneseny do starší verze obrázku V 33.

Největší viditelnou změnou je vyřešení prostoru nad bludovským trianglem, tak zvaného bílého místa, kterému se věnuje samostatná kapitola. Na to přímo navazuje i levá část Zábřeha, ulice Československé armády, čímž se mění i umístění pozadí.

Další, menší úpravy, které byly provedeny:

  • V Zábřehu skrytém přibyla kusá kolej pro odstavení krátkých souprav motoráků.
  • Postřelmov dostal jiný, přímější tvar.
  • V trianglu byla plánována křižovatková výhybka pro spojení tratí od Postřelmova Bludova a pro rozdvojení do hanušovické smyčky. Tato již není potřeba z důvodu prostoru, proto byla nahrazena pro větší spolehivost dvěmi samostatnými výhybkami. Zároveň všechny skryté výhybky byly umístěny k sobě a jsou u hrany modulu, bude se lépe provádět údržba.
  • Bludov byl doplněn o obloukovou výhybku směrem do skryťáku. Ve skutečnosti je tam samozřejmě rovná.