Panelový dekodér

Ovládací panel je již hotov, ale bez šému nebude nic dělat. Pojďme ho oživit, aby ovládal přesně co má.
Pohled na panel Pohled na panel
Střeva panelu - jak triviální! Střeva panelu - jak triviální!
Přehled všech dekodérů v programovací aplikaci Přehled všech dekodérů v programovací aplikaci

Počáteční nastavení panel dekodéru

Pár důležitých parametrů na začátek:

  • 24: Výzva k ohlášení po zapnutí Defaultně je zde „Ne“, nastaveno „Po 5 s“
  • 25: Použijte přepínač výhybky bez odpovědi. Výchozí hodnota je „ano“, nastaveno ne
  • 25: Odeslat kolejové napájení ZAP během dotazování: Ponechat ne
  • 27: Akustická odezva tlačítek, ano

Možnosti/kapacity panelového a jiných dekodérů

Na úvod je dobré si udělat přehled kapacit jednotlivých typů dekodérů, tedy kolik se do nich vejde nastavení cest, kombinací atd.

Cesty

  • 12 cest
  • cesta říká jak postavit výhybky, každá výhybka je určena adresou a směrem, kam ji postavit
  • 6 vyhýbek na cestu
  • každá cesta má svou adresu
  • pokud potřebuji více výhybek na cestu, musím ji rozdělit do více cest a jedna cesta může místo výhybky přehodit cestu
  • je nutno nastavit počáteční adresu cest, další adresy se odvíjí od tohoto pořadí

Kombinace

  • 24 kombinací AB
  • 2 možné příkazy na kombinaci
  • kombinace říká odkud->kam, takže je jich potřeba 2x více než cest
  • kombinace nepotřebuje adresu (ale později jsem ji potřeboval a nefungovalo to)
  • nebudeme nastavovat směrově závislé - potom je jedno, které ze dvou tlačítek zmáčknu jako první
  • nezapomenout nastavit "maximální čas mezi" stiskem tlačítek (default je nula a člověk se diví, že nefunguje stavění cest)

Výpomoc s cestama pomocí výhybkových dekodéru

Samotný panelový dekodér nemá kapacitu pro všechny potřebné cesty, proto si vypomůžeme s vyhýbkovýma dekodérama, které umožňují:

  • 5 cest
  • 6 výhybek na cestu
  • každá cesta má libovolnou adresu

Otázky:

  • jaký je rozdíl mezi směr Loconet a směr výhybky? Chová se podle mě jinak u serv a switch. Switch nastavit tak, aby při zapnutí celého systému výhybka nepřepla, dělalo to u MTB přestavníků.
  • nejde oadresovat kombinace tlačítek volbou Kombinace adres - začátek a Kombinace adres - konec. Znamená to, že nastavím tyto adresy a nejde těmto adresám poslat příkaz, aby se provedla akce. Tedy místo zmáčknutí tlačítek A-B.

Příprava na programování

Před započetím vlastního programování je potřeba si sestavit plán adres tlačítek, kombinací a cest. Adresy vyhýbek již samozřejmě máme. Nejlepším prostředkem je vytištěný plánek kolejiště, kam ručně doplňuji adresy. A nejdůležitější je Excel, kde si postupně zanesu všechny tlačítka, kombinace a cesty.
Při vytváření cest nezapomeňte, že je potřeba stavět i návazné vyhýbky, odvratné aby nebyla ohrožena postavená vlaková cesta jinými vozidly. Význam je hlavně modelový podle skutečnosti.
Já jsem si neúmyslně zesložitil programování v označení polohy rovno/odbočka vyhýbek, protože jsem to chtěl mít podobně jako ve skutečnosti, kde se rozlišuje základní poloha, což může být odbočka, např. u odvratných vyhýbek. No a dále některé vyhýbky finguji obloukovýma, kde odbočka je v tom větším poloměru, ve skryťáku mám navíc některé výhybky obráceně než v předloze, takže zbytečný chaos. Kdybych začínal znovu, určitě bych to označoval podle modelové vyhýbky.
Proto musím myslet na následující:

  • Viditelná část:
    • oblouková vyhýbka větší poloměr je odbočka
    • v MGP "přímý směr" je základní poloha skutečné vyhýbky
  • Skrytá část:
    • beru rovno podle modelové polohy vyhýbky, na nic se nehraji

Programování

Původně jsem postupoval po modulech tak, že jsem naplnil Excel tabulku a začal zkoušet tlačítka na panelu a když nefungovaly, tak jsem hledal příčinu. Bláhový to postup, že vše bude fungovat na první zapojení.
Tabulka přehled vyhýbek Tabulka přehled vyhýbek
Tabulka přehled kombinací Tabulka přehled kombinací
Tabulka přehled cest Tabulka přehled cest

Ideální postup programování je následující v tomto pořadí

Cesty

Některé dlouhé cesty je potřeba rozdělit na více dílčích cest. Tyto se potom vyvolají buď kombinací tlačítek, kde je možno trigrovat (spustit) adresu A a B, což může být jak cesta, tak i vyhýbka. Pokud je cesta složena z více než 2 cest, musíme mít cestu, která trigruje více cest.
Záměrně uvádím termín trigrovat, což mi lépe pasuje do programovací terminologie. Toto spadá spíše ale do předchozí kapitoly Přípravy, kde si tyto věci musíme uvědomit.
Podle tabulky tedy do programu vložím cestu a ihned si ji vyzkouším a opravuji chyby, které mám v tabulce. Funguje-li cesta, označím si její adresu v tabulce zelenou, že je vyzkoušena.
Cestu zkouším tak, že v programu vpravo nahoře je volba "výpis", kam můžu zadat adresu a zkoušet přímo/odbočka. Pokud zkoušíme cestu, stačí volit tlačítko Přímo/zap., které trigruje cestu.
Při zkoušce cest zároveň zkouším správnou polaritu srdcovky. Hlavně u křižovatkových vyhýbek, kde je to složitější. Platí ale jednoduché pravidlo servo, které ovládá jazyky musí řídit vzdálenou srdcovku.

Kombinace

Podle vyplněné tabulky doplnit tlačítka A+B (odkud->kam) a které cesty 1 a 2 bude tato kombinace trigrovat. Nastavit a hned vyzkoušet tlačítkama.

Poznámky

  • V manuálu je psáno, že některá nastavení se projeví až po restartu dekodéru. Pro žádné z výše uvedených nastavení toto nebylo potřeba, vždy byla chyba v hlavě, potažmo v tabulce.
  • veškerá programovací nastavení je potřeba dělat s čistou hlavou! S plánkem a tužkou a tabulkou. Toto je jediný předpoklad úspěchu!

Další fíčury

  • šetření polarizačního relé - udělal jsem si extra cestu, která přepne všechny vyhýbky tak, aby polarizační relé nebylo v sepnutém stavu. Tato cesta je trigrována kombinací 2 tlačítek, které nedávají smysl pro postavení normální cesty. Samozřejmě je možno toto nastavit na samostatné nové tlačítko. Tato fíčura je dobrá k tomu, když nejezdím, ale mám zapnutý systým, aby relé nebylo zbytečně sepnuto.

K dořešení

  • časové odezvy - chci, aby se vyhýbky přestavovaly postupně jedna po druhé jako ve skutečnosti, ne naráz
  • LEDky - s indikací stavu vyhýbek
  • akustická odezva stisku tlačítek

Zhodnocení aneb mezizávěr

V této chvíli je systém chodící, pomocí pultu můžu stavět vlakové cesty. Nyní budu sbírat zkušenosti pro cílové řešení ovládacího pultu. Proto můžu udělat zhodnocení systému jako takového.
Když vidím jak to vše funguje, kolik má systém možností a nastavení, musím uznale smeknout před vývojářema. Jako programátor (jiných typů aplikací) si dovedu představit, kolik času tomuto systému musel někdo věnovat. Kromě programovaní je tu samozřejmě i návrh hardware. A když si vezmu za jakou cenu je to prodáváno, tak tu máme vysoký poměr výkon / cena.
Jako s každou novou věcí, tak začátky nebyly jednoduché. Člověk musí pochopit logiku věci, zvláště pokud je nováček v tomto systému ovládání. A tady by určitě pomohla lepší dokumentace. Chybí mi tam něco jako architektura systému. Obrázky příkladů HW zapojení a k nim příslušná nastavení dekodérů. Není jich moc, např. hlavní problém jsme měl s pochopením logiky napájení. Stále nechápu proč, když má Loconet použity vodiče pro napájení Loconetu, tak proč nemůže být toto napájení použito i pro napájení samotné desky. Toto kdyby bylo někde napsáno, tak to vezmu jako fakt a nebudu přemýšlet co je v mém zapojení špatně.
Na druhou stranu toto není zařízení pro hloupého uživatele domácnosti, ale sofistikovaná hračka pro modeláře, kteří to dělají pro své uspokojení. Proto budou mít velkou radost z každého dílčího úspěchu, že se naučí něco nového a to, že tomu věnují nějaký čas je nebude tak pálit.
Z tohoto pohledu je MGP jednoznačně dobrá volba, je to moderní sofistikovaný systém, který posouvá úroveň ovládání kolejiště na vysokou úroveň.