Drátování

Příprava

Napájení kolejí je potřeba vyřešit tak, aby vodiče byly dobře dimenzované a pájené spoje spoje aby byly pevné a vodivé. Jako napájecí vodiče je použita kroucená dvojlinka z lanka průměr 0,25. Jak a čím ji připájet ke kolejím?

Na to se osvědčil následující postup:
Pájecí kapalinou na nikl (z GME) pokapu budoucí pájené místo na kolejnici a nechám chvíli působit.
Lanko odizoluju na koncích a rozehřátou pájkou ponořím do kalafuny a nakonec pocínuju pájkou SnPb.
Na mikropájku nanesu kapičku cínu, drát přiložím ke kolejnici, nahřeju a cín se chytí kolejnice a drátku.

Pájení spojky Pájení spojky
To vše vyzkoušeno na testovacím vzorku kolejnice a kolejnicové spojky, viz obrázek.

Architektura napájení kolejí

Je potřeba, aby každá izolovaná kolejnice (úsek) měla své napájení. Izolované úseky jsou minimalizovány pouze na:

  • odizolování srdcovky
  • smyčky
  • propojení modulů ve viditelné části (ve skryté části jsou spojeny kolejnicí se spojkama).

Každý modul má jedno centrální napájecí místo ke kterému jsou připojeny kablíky s napájením izolovaných úseků.

Skryté části

Skrytá část Skrytá část
Ve skrytých částech pájím lanko na spojku nebo z boku kolejnice.

Viditelné části

Ve viditelných částech pájím lanko ke kolejnici pouze na patu nebo zespodu na spojku. Tyto obrázky ukazují pájení po položení kolejí. Nožem jsem vyřízl prostor pro operaci s kablíkem.

Tam, kde jsem nemohl pájet na spojku jsem musel frézou s kulatou hlavou obnažit zalitou patu kolejnice.

Modul jsem postavil šikmo na hranu, abych se dostal pájkou k patě.

Vyvarujte se pájení kablíků na patu na již položených kolejích! Promyslete přípojná místa ještě před položením kolejí a pájejte před pokládkou. Ušetříte si nepříjemnou práci.

Pájení po pokládce Pájení po pokládce
Pájení po pokládce Pájení po pokládce
Pájení po pokládce Pájení po pokládce