Co je to MGP a proč mě zaujal? Tady je úvod do švédské představy ovládání kolejištěi, které dokázalo oslovit i další evropské modeláře.
Tento úvod by se lépe hodil do kapitoly o výběru digitálu, nicméně při zhlédnutí fotografie mého ovládacího pultu byl vznesen dotaz, že páčkové přepínače pro výhybky jsou jasné, ale jak ty spínače, jestli ovládají relé. Proto je potřeba na úvod vysvětlit, že v dnešní době se už nedělá přímé propojení ovládacího prvku (vypínače, spínače, přepínače) s ovládaným zařízením (výhybka, návěstidlo, apod.).
V dnešní době se používá sběrnice, která čítá např. 6 drátů a ta pod kolejištěm propojuje desky (dekodéry) a teprve z těchto desek vede ovládací drát do zařízení. Každý prvek/zařízení na sběrnici musí mít svou adresu. Výhodou je, že odpadají kilometry drátů, po sběrnici putují signály do i zpět ze zařízení a dají se vytvářet logické vazby mezi jednotlivými prvky. To už se děje na softwarové úrovni, ale není se třeba bát programování, není se potřeba učit nějaký jazyk, vše se konfiguruje většinou pomocí obrazovek, třeba pomocí tabletu nebo mobilu.
Na zmínky o MGP systému jsem narazil na stránce Honzíkovy vláčky .
Systém mě zaujal, proto jsem našel a prošel následující zdroje:
Vypadá to celé lákavě, hlavně následující fakta:
A jistě se najdou i další vychytávky. Proto jsem se spojil s Honzou M z diskuzního fóra a po rychlé komunikaci jsem přes něj objednal starter set. Obratem došlo objednané, takže pojďme na to!
Při pročítání informací o MGP se píše o LocoNetu. Ale když se člověk začte hlouběji, zjistí, že není LocoNet jako LocoNet. V manuálech MGP se píše o "oddělení signálu RailSync z centrály od rozvodu 12 V po kabelech LocoNetu v síti komponent MGP". Existuje totiž dvojí zapojení LocoNETu a obě mají své pojmenování:
Má na pinech 1,6 signál RailSync a slouží pro propojení Boosteru s řídicí stanicí (command station).
T značí, že má napájení pro síť ovladačů (Throttle network) a má na pinech 1,6 napájení 12V. Všechny komponenty MGP používají LocoNET T, ale pomocí karty "Power distribution" lze MGP propjit s LocoNET B, tedy s centrálou např. Digitrax.
V žádném případě nezkoušejte MGP komponenty napojit přímo na LocoNET B, mohlo by dojít ke zničení centrály. Z tohoto důvodu jsem zvolil jinou barvu LocoNET kablíků. Pro LocoNET T používám bílý kabel, pro LocoNET B černou, protože Digitrax mám od výrobce v této barvě.
Na webu výrobce není k dispozici manuál, ale jen krátké vysvětlení k použití. Je nutno nastavit Jumpery. Jsou 3 následující možnosti nastavení:
Napájení může být 12-15V, ale jaká je polarita napájení konektoru jacku? Ani na tišťáku se to nedozvíme, kde mimochodem na všech deskách je spousta popisků, což je perfektní. Na webu je v nabídce napáječ 12V a tam to máme! Na kolíku je plus.
Terminátor propojen s deskou serv, zapnuto napájecí napětí přes terminátor. Ten se rozbliká, ale servo deska je po tmě! Aha, takže po LocoNetu nejde napájení? Takže zapojit 5V napájení a deska svítí.
V předchozí části jsem zjistil, že všechno musí mít své samostatné napájení (terminátor,servo deska), což mi připadá divné. Takže vyzkoušíme modul Power distribution, viz český návod "Napájecí deska". V tomto případě je potřeba na terminátoru přepojit dva jumpery:
Na tuto desku, na určený osamocený LocoNet konektor je možno také připojit LocoNet B. V tomto případě se ale musí odpojit jumpery LN1 a LN6. Protože se musí oddělit sync signál LocoNetu B od napajání 12V, které je na LocoNETu T.
Ale po zapojení Power distribution je zase servodekodér po tmě. Takže se mu musí přivést extra napájení 5V buď přes USB konektor nebo extra svorkovnici. Ale Power distribution má výstup 5V, takže toto využijeme pro napájení dekodérů.
Z popisů výše je vidět, jak jsem se do systému dostával. Chybí mi v návodech něco jako architektura systému, která má ve výsledku několik možných variant zapojení. Z jednotlivých návodů jsem si seskládal následující možné varianty, které by se daly i jednoduše rozkreslit a každý by si našel tu svou. Zkusím zatím alespoň popsat:
POZOR! každá tato varianta vyžaduje jiné zapojení jumperů na deskách. je potřeba si přečíst návod, ale pokud už vím, jak se systém chová, je to logické.
Možná existuje i více řešení, možná jsou některé mé závěry mylné, ale vycházel jsem z toho, co jsem načetl v návodech a ze zkušeností při prvním zapojování.
Celkový dojem zůstává velmi dobrý, vše se povedlo zapojit, nastavit a zprovoznit. I když cesta k výsledku byla spojena se studováním různých zdrojů a tím se vlastní realizace časově protáhla.
Ideální by bylo, kdyby výrobce publikoval něco, co jsem popsal jako "Architekturu řešení" a schéma možných variant zapojení, aby si každý uživatel vybral to své. Nicméně stále jsme ještě na začátku, ale úplně prvotní účel byl splněn, budeme moct stavět vlakové cetsty a jezdit. Dále nás čekají panely, návěstidla a další prvky.