Pokládka kolejiva

Pokládka byla započata v místě složitého vyhýbkového spojení. Vyhýbky byly spojeny kusovým kolejivem a celé spojení uloženo na místo bez přilepení. Na základě dalších zkušeností nejsou vyhýbky na kolejišti lepeny!
Pokládka kolejiva Pokládka kolejiva

Jak na Flexi koleje (ROCO)

Rýsování oblouku Rýsování oblouku

Práce s flexi kolejemi byla zpočátku velmi náročná. Flexi nechce držet navolený tvar, zvláště na koncích. Po řadě pokusů jsem dospěl k následujícímu postupu:

  • před položením koleje si pomocí ohebného přípravku zakreslím na korek zakřivení koleje. Přípravek je vyroben z 2mm styroduru o délce asi 80cm a výšce 4cm. Může být ale jakýkoliv ohebný materiál. Přípravek položím na výšku na korek a vytvaruji tak, až dospěji k hladké křivce, kterou fixem orýsuji na korek. Podobně se dobře dělají přechodnice.
  • Nyní v ruce na hrubo vytvaruji tvar koleje. Začínám z té strany, která má být rovná. Pokud jde o oblouk, začínám od prostředku.
  • Poté položím kolej na podklad z korku a podle narýsované linky přesně vytvaruji. Samozřejmě až na konce (tak 5-8cm). Takto vytvarovanou kolej přiložím k místu spojení a na několika místech jemně přichytím (kolíček na prádlo).
    Rukou násilně ohnu konec flexi do správného tvaru k budoucímu spoji a fixem označím místo řezu kolejnice. To samé na druhém konci.
  • Poté kolej sundám, položím na pracovní stůl a rozbrušovacím kotoučkem odříznu kolejnici. Poté obrátím vzůru nohama a odříznu nízkýma otáčkama pražce. Vše začistím.
  • Položím na místo určení a opravím případné nedostatky tvaru a opatřím spojkami.
  • Na orýsovanou plochu nanesu Herkules a rozetřu.
  • Napojím kolej, přesně umístím a zatížím nebo stáhnu stahovákem.
  • Po zaschnutí (24h) zbývá již jen sblížit kolejnice v místě styku. To učiním tak, že na kolejnicový prut poklepu kladívkem až se zasune a dolehne ke svému protějšku. Pozor opatrně, jde to ztuha.

Předchozí pokusy, aneb jak NE na FLEXI

Pohled na trať Pohled na trať
  • Zkoušel jsem vytáhnout na sucho jeden prut, poté vytvarovat a po nalepení prut zasunout. Výsledek: prut jde ztuha vysunout a kolej se přitom různě zkroutí. Nasunutí prutu je další problém. Přitom ohnutí flexi je to jen o něco snažší.
    Ohýbat flexi dle oka jen přikládáním k podkladu. Vždy je nutno si nakreslit vodítko na podklad!
  • Na neposlušné obloukové konce jsem šel tak, že jsem vytáhl cca 5cm podloží a nasunul podloží z kusové koleje o určitém poloměru. Šlo to, ale výsledek není 100% a neodpovídá vynaložené námaze.

Jak na viditelnou PECO flexi dvojkolejku

Převýšení v oblouku Převýšení v oblouku
Převýšení v oblouku Převýšení v oblouku

Na viditelných úsecích pokládám PECO koleje. Jsou tvárnější než ROCO a také lépe drží tvar. Nicméně konce flexi se také vracejí do přímé.
Postup:

  • Podle ohebného přípravku (viz výše) narýsovat vodítko pro vnější hranu vnější koleje (ten největší poloměr) na obrázku červeně.
  • Tužkou od ruky narýsovat hrubé vodítko vnitřní hrany vnitřní koleje.
  • Nyní lahvičkou od léku vytvořím naklopení koleje dovnitř oblouku. A to tím způsobem, že tlačím na jednu stranu lahvičky a jezdím po styroduru v ose koleje a stlačuji ho. Pozor, musí vzniknout rovina - proto ta skleněná lahvička, která pěkně po styroduru klouže.
  • Výšku naklopení nelze rozumně měřit, proto stylem od oka a hlavně přiměřeně.
  • Flexi ohnu zhruba dle červené čáry, budoucí plochu jemně zbrousím šmirglem, nalepím herkulesem a od počátku do konce rovnám a přitláčím fllexi k vnější červené čáře a fixuji kolíčkem na prádlo.
  • Po zaschnutí je čas na lepení vnitřní koleje. Pro sezaní kolejí vedle sebe jsem si vytvořil přípravek tvořený plíškem s držáčkem (navrtaný šroubek). Šířka plíšku tvoří rozteč mezi stojinami obou kolejnic. Plíšek má takovou tloušťku, že se vejde na výšku stojiny mezi hlavu a patu kolejnice a lze jímkrásně posouvat po kolejnici.
Vytvoření dvojkolejky Vytvoření dvojkolejky
Vytvoření dvojkolejky Vytvoření dvojkolejky
Vytvoření dvojkolejky Vytvoření dvojkolejky
  • Po zbroušení plochy šmirglem a natření lepidlem nasunu flexi do spojek, nasadím přípravek mezi koleje a vnitřní kolej rovnám podle vnější. Po 10cm fixuji kolíčkem. Přípravkem jezdím ještě několikrát než docílím správné přesnosti.
  • Pro schnutí fixuji koleje svěrkami, kolíčky a ocelovými koulemi (pozor na prohnutí podkladu).
  • Všechny rovné úseky rovnám podle ocelového měřítka

    Rovný úsek
    Rovný úsek
Zatížení při lepení Zatížení při lepení

Přechod mezi moduly

Přechodová část Přechodová část
  • Moduly jsem pevně spojil a položil dvojkolejku.
  • Před rozřezáním v ose přechodu jsem zafixoval kolejnice šrouby, které jsem si vyrobil z šroubku M3 uřezáním hlavičky a vytvořením zářezu pro šroubovák pomocí rozbrušovacího kotoučku.
  • Opatrně jsem vyvrtal dírky pro šroubky těsně vedle kolejnic a připravené šroubky jsem zašrouboval.
  • Zaštěrkováním šroubky zmizí z očí.
  • Toto vše je prevence proti pozdějšímu samovolnému rovnání prutů v zatáčce.
První vlak v Tatenicích První vlak v Tatenicích