Základna pro tratě

Po dokončení rámu bylo možno započít se stavbou tratí...

Překreslení tratí

Překreslení kolejí Překreslení kolejí
Překreslení kolejí Překreslení kolejí
Pohled na rám Pohled na rám

Z plánu se začalo překreslovat vedení tratí na samostatný papírový arch, který vznikl slepením papírů o formátu A4.
Poté se trať obstříhla, aby se mohla obkreslit na základnu tratě ze sololitu.

Základna tratě I - jak NE

Styrodur + Styrodur

Korek na styroduru Korek na styroduru
Korek na styroduru Korek na styroduru

Pro konstrukci železničního spodku byl vybrán materiál styrodur. Záměrem bylo vyřezat základnu ze styroduru tl. 10mm a na něj nalepit styrodur tl. 4mm. Sestavením ze dvou vrstev se mělo docílit jeho zpevnění.

Na obrázku je vidět 10mm styrodur - fialový, nad ním 4mm styrodur - bílý a později přilepený korek.
Při lepení se stalo, že se styrodur zkroutil, proto muselo být schnutí provedeno pod zátěží. U velkých ploch se stávalo, že lepidlo ne a ne zaschnout, což je zapříčiněno neprostupností tohoto materiálu.
I po vytvrzení a usazení tohoto spodku na kolejiště byl zaznamenán jeho značný průhyb, což by bez další podpory nebylo možné nechat.
Dále se položením kolejiva přímo na styrodur zjistila hlučnost této konstrukce při průjezdu vozidly.
Na základě těchto zkušeností bylo od této konstrukce upuštěno.

Základna tratě II

Sololit + Korek, Sololit + Styrodur

Sololitová deska Sololitová deska

Jako další varianta byl vybrán sololit jako základní materiál pro vedení tratě. Má tu výhodu, že se dobře opracovává, je tenký a pevný. Drží tvar, což má výhodu pro vytváření vertikálního zaoblení tratí, tj. přechodu stoupání tratě.
Jako druhá vrstva na sololit bylo variantně vybráno:

  • korek - pro tratě v podzemí
    Korek dobře tlumí hluk vozidel, což platí hlavně pro nezaštěrkovanou trať.
  • styrodur - pro viditelnou trať
    Styrodur se dobře opracovává, lépe než korek, pokud nebude lepen ve velkých plochách, tak i hlučnost by nemusela být velká, nehledě k tomu, že zaštěrkováním kolejí se hlučnost zvyší.

Výškové vedení tratě

Pohled na stojiny Pohled na stojiny
Samotná trať je výškově vedena stojinami ze styroduru tl. 10mm. V exponovaných místech to jsou dřevěné hranoly pevně přichycené k rámu, zpravidla ale jen na jednom místě jednoho sololitového celku. Důvodem je odhlučnění tratě. Pevným spojením sololitu s rámem by mohla vzniknout slušná ozvučnice.
Moduly Moduly
Moduly Moduly