Digitalizace páry 555.0 (BR50 Fleischmann N 7186)

Digitalizace páry 555.0 Digitalizace páry 555.0
Digitalizace mé první lokomotivy, Sergeje od Minitrixu byla velmi jednoduchá. Stačilo zakoupit dekodér, ustřihnout vývody, zasunout do slotu a už to jezdilo. Ale všechny ostatní mé ČSD stroje jsou bez přípravy DCC. Proto jsem se rozhodl jako první zdigitalizovat páru 555.0 od Fleishmanna, tedy zatím ještě BR50 ÖBB.

Rozvaha

Rozvaha Rozvaha
První je potřeba lokomotivu rozdělat a promyslet kam dát dekodér a jak provést zapojení. Lokomotiva má sběrače proudu jak v tendru, kde je pohon, tak i v lokomotivě. Obě části jsou vodivě propojeny dvěma kablíky. Lokomotiva má osvětlení čela a tendru. Kam s dekodérem? Kotel je vyplněn závažím, ale topeniště je prázdné, kam se tak akorát vejde dekodér Kuehn NO25 o udávaných rozměrech 11,4×8,8×3,3mm. Dekodér umístím vývody nahoru, které se ohnou a půjdou dolů abychom získali delší dráty, lépe se s tím bude zápasit. Napájení se přiletuje v lokomotivě k původním spojovacím káblíkům. Vývody pro motor se protáhnou do tendru. Vývody pro žárovky se protáhnou přímo až k nim.

Pracovní postup

Zkouška kam s ním Zkouška kam s ním
Zkouška kam s ním Zkouška kam s ním

V dalším textu je uveden pracovní postup, který je doplněn fotografiemi. Na fotkách je červeným křížkem naznačeno, co odstranit, modrým kroužkem kde pájet a zeleně, co je potřeba odizolovat.

Lokomotiva a tendr

Postup Postup
První je potřeba v lokomotivě připájet napájecí dráty. Po nasunutí dekodéru do topeniště a přiložením k podvozku je potřeba změřit akurátní délku. Poté vyjmout dekodér, ustřihnout a zapájet kablíky. Dále protáhnout kablíky k motoru kolem spřáhla do tendru a zapájet. Před tím je ale potřeba upravit tendr.

Je potřeba odšroubovat motor a sloupek, který slouží pro napájení motoru. Dle rady z manuálu dekodéru odstraňuji tlumivku a z plošňáku sloupku asi SMD kondenzátor. Na sloupku jsem proškrábl spoj mezi spodním napájením motoru a očkem pro šroubek, který sloužil pro vodivé spojení s kostrou tendru. Nyní je možno ke sloupku přiletovat kablíky z dekodéru lokomotivy. Před nasazením motoru je nutno přelepit plošný spoj pod motorem lepící páskou aby nebyl vodivě spojen a motor se usadí a zašroubuje.

Zapojení osvětlení

Zapojení osvětlení Zapojení osvětlení
Nyní nastaly první pokusy, zda je elektronika funkční. Vše vypadá dobře, proto zjišťuji, který drát z dekodéru je pro přední a zadní osvětlení. Drát pro přední žárovku je nutno vést podhledem pod kotlem. Proto na samém dně popelníku jsem rozšířil otvor a protáhl drát. Ale před tím jsem původně žlutý drát odstřihl kousek od dekodéru a naletoval černým, který mi zbyl z napájení. To proto, aby byl pod kotlem co nejméně vidět. Od přední žárovky jsem oddělal přítlačný plíšek a drátek přímo přiletoval k žárovce. Drátek k žárovce k tendru jsem protáhl zase kolem spřáhla a vedl kolem spodního okraje tendru až k žárovce, kde je zase přiletován. A nyní jsem aplikoval jedinou řezací operaci. Závaží tendru krásně sedne nad tento drátek, ale až na jedno místo (2mm) skoro u žárovky, které jsem odříznul brusným kotoučkem. A nakonec z vnitřku krytu tendru je nutno vyjmout původní kovovou propojku z motoru k žárovce.

Kompletace

Kompletace Kompletace
Po zkoušce, zda vše jezdí a svítí jak má zbývá nasadit kryt tendru, což jde bez problému a zkompletovat lokomotivu, což je už horší. Dekodér je opravdu tak tak a je potřeba hlídat více míst, které spolu musí pásnout. Ale povedlo se. Nakonec zbývá jen nabarvit drátky mezi lokomotivou a tendrem černou barvou, aby nerušily. Ale to se zvládne až s přestavbou na ČSD.

Závěr

Jízdní zkoušky Jízdní zkoušky
Celá úprava se vyžádala pouze drobné zásahy do těla lokomotivy, z toho pouze jedno řezání závaží a myslím, že i bez toho by to nějak šlo. Celkem mi to zabralo dobré 3 hodiny lopotění. Vzhled stroje nebyl narušen až na nové propojovací hadice mezi tendrem a lokomotivou. Interiér budky strojvedoucího zůstal nedotčen, takže bude možno model dále vylepšovat.